Administrationsgrundlag
ADMINISTRATIONSGRUNDLAG FOR TILSKUDSPULJE TIL GENERELLE KOMPETENCELØFT AF ERHVERVSLIVET I 2024
Formålet med administrationsgrundlaget er at opsætte retningslinjer for tildeling af tilskud til kompetenceløft af erhvervslivet, men samtidig gøre ordningen nem og fleksibel af ansøge.
BAGGRUND
Byrådet har som en del af Erhvervshandleplanen for 2024, igen afsat 100.000 kr. til kompetenceløft for erhvervslivet. De lokale virksomheder får med puljen muligheden for at vælge en privat rådgiver eller uddannelsesinstitution, som virksomheder får et kontant tilskud på op til 5.000 kr. for at dække udgifter til et kompetenceløft ved den givne leverandør. Som del af Resultatkontrakt 2024 mellem Favrskov Erhverv og Favrskov Kommune er aftalt, at Favrskov Erhverv atter administrerer puljen i 2024 og derfor skal ansøgningen fremsendes hertil.
MÅLGRUPPE
Puljen har fokus på at yde kontant tilskud til kompetenceudvikling af mikro-og småvirksomheder. Det vil sige virksomheder med op til 49 årsværk. Se yderligere kriterier for at opnå tilskud nedenfor.
TILSKUD YDES TIL
Tilskuddene ydes til kompetenceløft i virksomhederne gennem privat rådgivning eller kursusforløb/certificering. Det kan være kompetenceløft til for eksempel økonomistyring, digital markedsføring, logistikstyring, salg og ledelse med videre.
Modsat ydes der blandt andet ikke tilskud til ansættelse af nye medarbejdere, direkte markedsføringsudgifter, anlægsinvesteringer, indkøb af maskiner, løsøre, materialer og diverse indkøb, software og lignende.
Virksomhederne kan opnå tilskud til private rådgivere eller udbydere af kursusforløb, som er angivet på en leverandørliste, som offentliggøres på Favrskov Erhvervs hjemmeside. Ønsker ansøger tilskud til en anden leverandør, skal ansøger sørge for, at den ønskede leverandør lader sig registrere på Favrskov Erhvervs leverandørliste. Ansøger kan ikke få opdelt tilskuddet til brug hos flere leverandører.
ANSØGNINGSPROCES
Der er to typer ansøgningsprocesser for at opnå tilskud:
1) Tilskud til kompetenceløft hos en privat rådgiver med videre, hvor fakturaen for kompetenceløftet betales efter, at kompetenceløftet er ydet.
2) Tilskud til kompetenceløft hos uddannelsesforløb, som betales forud for at kurset afholdes.
Betaling efter kompetenceløft (Typisk private rådgivere med videre) | Betaling forud for kompetenceløft (Typisk uddannelsesforløb med videre) | |
1 | Virksomheden forbereder ansøgning og finder en leverandør | Virksomheden forbereder ansøgning og finder en leverandør |
2 | Virksomheden ansøger digitalt | Virksomheden ansøger digitalt |
3 | Virksomheden får tilsagn om tilskud | Virksomheden får tilsagn om tilskud |
4 | Virksomheden modtager kompetenceløft og afholder udgiften | Virksomheden afholder udgiften fremsender fakturaen |
5 | Virksomheden fremsender fakturaen | Tilskuddet udbetales til virksomheden |
6 | Tilskuddet udbetales til virksomheden | Virksomheden modtager kompetenceløft |
7 | Virksomheden fremsender dokumentation for gennemførelse af kompetenceløftet |
ADMINISTRATIONSGRUNDLAGETS KRITERIER
Virksomheder kommer i betragtning til opnåelse af tilskud, hvis de lever op til følgende kriterier:
- Skal have CVR-nr. eller P-nr. registreret i Favrskov Kommune
- Må maksimalt have 49 årsværk ansat
- Skal være i drift og må ikke være under afvikling
- Må ikke være helt eller delvist ejet af leverandørvirksomheden
- Må ikke ejes af andre virksomheder, som ikke lever op til kriterierne (over 50% ejerandele)
- Må ikke tidligere have fået tilsagn om tilskud i løbet af 2024
- Skal være inden for følgende virksomhedsformer:
- Enkeltmandsvirksomhed
- Andelsselskab
- Interessentskab
- Kommanditselskab
- Aktieselskab
- Anpartsselskab
- Kan ikke få tilsagn, hvis kompetenceløftet først afholdes efter 2024
Kontakt Favrskov Erhverv
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Ring til os på 86 96 77 11 eller send en mail til info@favrskoverhverv.dk.
Du kan også udfylde formularen her, så kontakter vi dig snarest muligt.