Er du opmærksom på de muligheder der er for kompetenceløft til dig eller dine medarbejdere?
Tænker du uden for boksen når du skal ansætte eller have løst en opgave?
Hvad laver en kommunikationsmedarbejder og hvilke kompetencer har sådan en? Hvad med supportteknikeren, udvikleren eller bogholderen? Hvad med dig selv?
Når det kommer til kompetencer handler det både om, at have et overblik over hvilke kompetencer der er i virksomheden, men også om og hvordan de kompetencer spiller sammen. På tværs af teams og afdelinger, internt og eksternt.
Det er ved at sikre, at medarbejdernes og egne kompetencer udnyttes på bedste vis, at jeres mål i virksomheden opfyldes.
En ting er også hvilke kompetencer der ligger i virksomheden nu, men hvordan med fremtiden? Hvilken strategi ligger der for de næste 2-3 år og er du opmærksom på hvilke kompetencer det kræver? Er det noget der allerede skal sættes i gang nu og kan de varetages af nuværende medarbejdere eller kræver det evt. kompetenceløft? Efteruddannelse eller nye ansættelser?
Det er ikke sikkert at den ønskede kompetence ligger hos den du regner med eller den medarbejder du forventer ( ifht eks. stillingsbetegnelse). Så udnyt muligheden for at tale med dine medarbejdere om, hvilke kompetencer de har og hvilke de evt. ønsker. På den måde kan en opgave evt. klares inhouse og der skal ikke indkøbes hjælp udefra hver gang.
Flere vil tænke at udnyttelse af kompetencer og overblik over hvilke der findes i virksomheden er logik, men det er ofte set, hvordan hverdagens opgaver og rutinen betyder, at dette område, uanset hvor meget det giver mening, overses eller glemmes i farten.
Så hermed en opfordring til at afsætte tiden til at tænke kompetencer og brugen deraf ind som en fast del af dit strategi- og missionsarbejde. Det giver mening for vækst og produktivitet.
Husk at vi altid er til rådighed for en sparring eller vejledning – har vi ikke svaret, så ved vi præcis hvem der kan hjælpe dig videre og hvor du evt. kan få hjælp til din kompetenceudvikling.