COVID-19 skabte en ny virkelighed for mange virksomheder, hvor remote- eller hybrid arbejde blev indført på mange arbejdspladser. Det der startede med at være et middel til brandslukning af opgaver, viste sig for mange virksomheder at afstedkomme en række fordele, både for virksomheden og for medarbejderne. Derfor har mange virksomheder også valgt at fortsætte som hybrid arbejdsplads nu, hvor tingene er tilbage til sin normale tilstand. 

 

For at hybrid arbejde skal fungere optimalt, er det dog vigtigt at lederne er opmærksomme på den tilpasning det kræver i ledelsesarbejdet at arbejde hybridt, fordi det ofte vil medføre en helt anderledes ledelsesstil, når man bliver en virtuel leder.

 

Derfor skal du, som leder, være opmærksom på følgende:


  • Kommunikationsformen

Det er vigtigt at vælge en kommunikationsform, der sikrer at alle medarbejdere får samme grad af information, så hybridmedarbejderne ikke føler sig ekskluderet eller hægtet af. Indkald for eksempel til et hybridt møde eller du kan som minimum vælge at sende informationen på mail. Ligeledes bør du drøfte med dine øvrige medarbejdere, at det samme gør sig gældende for dem.


  • Arbejdsformen

Hvis der allerede har været en lang periode med hjemmearbejde i din virksomhed, kan du gøre brug af de erfaringer den nye arbejdsform har givet. Brug noget tid på at reflektere aktivt over, hvad du som virtuel leder kan tage med dig og kombinér det med et øget fokus på det, der særligt træder frem ved hybrid ledelse.


  • Strukturskabelse i hverdagen

Uanset om man som leder selv arbejder hybridt eller befinder sig på arbejdspladsen, er det vigtigt at fastholde strukturen, så alle medarbejdere bliver ligeligt inkluderet. Dedikér lige meget tid til de medarbejdere, der arbejder hjemme, som til dem der møder ind.


Sørg for at forventningsafstemme fleksibiliteten i arbejdet med de medarbejdere, der arbejder hybridt. På den måde undgår du grænseløsheden mellem arbejde og privatliv, både hos dig selv og dine medarbejdere.


Hvis du er leder af hybride medarbejdere, bør du forberede dig på, at der kan være behov for svære samtaler. Forbered dine medarbejdere på, at der vil være en tid, hvor I alle skal lære og kommunikere, evaluere og blive klogere sammen. Brug dit netværk, spar med din egen leder eller tal med dine lederkolleger, for at blive ordentlig klædt på til remote-og hybrid ledelse.

Dette indlæg er inspireret af artiklen: ”Gode råd til hybrid ledelse”, af Medarbejder-og Kompetencestyrelsen. Læs hele artiklen her.

Kom til vores netværksmøde d. 28. februar.

Her kan du høre et oplæg fra Eva Lundahl om remote- og hybrid ledelse, samt få flere tips til, hvordan du som leder kan arbejde med remote ledelse i din virksomhed.